– Tilgjengelig infrastruktur skal ikke gå på akkord med sikkerhet
Vedlikehold av overbygning er et viktig arbeid, overbygning omfatter spor, skinner ballast, befestigelse og dekket. Her har Kjetil et overordnet ansvar for regelverket for prosjektering og bygging, og regelverket for vedlikehold innenfor sitt fagfelt for Bybanens infrastruktur.
Kjetil Nøstdal
Fagansvarlig sporingeniør i avdeling for sikkerhet og teknikk
– De viktigste oppgavene er å levere til enhver tid en tilgjengelig infrastruktur som er innenfor våre
systemkrav og sikrer en trygg og komfortabel reise for våre passasjer.
I kurver får sporet mer slitasje enn på rettspor, vognene legger seg mot ytterstrengen i kurven, noe som medfører økt sideslitasje på skinnestrengen. Derfor er det kurvene i sporet som slites mest, forteller Kjetil.
– For å ha kontroll på slitasjen i sporet bruker vi forskjellige måleteknikker for å måle kvalitet og
trend mot våre slitasjegrenser. Mest mulig av vedlikeholdet skal utføres uten å forstyrre Bybanen’s drift. Derfor gjøres mye av arbeidet i tider med lav frekvens, eller om natten når det ikke går rutevogner, forteller Kjetil.
– Bybanen skal alltid gå, og vi er stolte av å levere en så god tilgjengelighet og regularitet som vi gjør, men ikke til enhver pris. Sånn sett er vi blitt gode til å jobbe effektivt mellom avgangene, men noen ganger tar ting litt mer tid. Dukker det for eksempel opp problemer med en sporveksel, kan dette medføre at vi må stenge sporveksleren. Det er jo ikke noe gøy å gjøre klokken fire på en fredag, så klart, men av og til må man ta tøffe avgjørelser. Å levere en tilgjengelig infrastruktur skal ikke gå på akkord med sikkerheten, vi skal også levere en trygg og komfortabel reise.
Teksten er hentet fra Bybanen AS’ årsmelding 2023, utgitt juli 2024