Bekymret over utviklingen med påkjørsler
Statistikken over hendelser med Bybanen 2020 – 2024 viser dessverre en økning i påkjørsel av personer i 2024. Statistikken over andre hendelser har gått ned
– Vi har den dypeste medfølelse med de pårørende og de som har vært involverte i disse hendelsene. Fem påkjørsler av personer med tre tragiske dødsfall på kort tid påvirker alle oss som jobber med Bybanen, sier fungerende administrerende direktør Geir Østerfeldt.
Statistikken viser en økning i antall saker med personskade og dødsfall i 2024. Dette bekymrer sikkerhetssjef Eirik Grønstøl i Bybanen AS.
– Utviklingen med påkjørslene den siste tiden går i feil retning sett opp mot at andre hendelser med Bybanen har gått ned. Banesikkerhet er vår første prioritet og står helt sentralt i alt vi gjør hver dag. Vi jobber kontinuerlig med å finne ut hvorfor hendelser skjer og hva vi kan gjøre bedre for å unngå hendelser, sier Grønstøl.
Statistikken viser en nedgang i hendelser i 2024 sammenlignet med snittet for 2020-2023 bortsett fra påkjørsler med personskade.
Tabell 1: Hendelser per kjørte millioner vognkilometer 2020 – september 2024
(oppdatert 03.09.2024 13:05)
Hendelser / pr mill. vognkilometer |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Gjennomsnitt -20 – 23 |
Avsporing |
0,00 |
0,92 |
1,72 |
0,00 |
0,00 |
0,66 |
Sammenstøt sporvogn |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,34 |
0,00 |
0,08 |
Sammenstøt vegkjøretøy |
4,16 |
5,08 |
4,30 |
4,02 |
4,66 |
4,39 |
Sammenstøt objekt |
0,92 |
1,39 |
5,16 |
0,67 |
1,55 |
2,03 |
Brann |
0,92 |
0,00 |
0,43 |
0,34 |
0,00 |
0,42 |
Personskade i sporvogn |
1,85 |
1,39 |
2,58 |
0,34 |
0,52 |
1,54 |
Personskade på og ved platform |
0,00 |
0,46 |
0,00 |
0,34 |
0,00 |
0,20 |
Personskade ved av og påstigning |
0,46 |
0,00 |
0,43 |
0,34 |
0,00 |
0,31 |
Personskade på og i spor |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Personskade påkjørsel av personer |
1,85 |
1,85 |
0,86 |
1,01 |
2,59 |
1,50 |
Ekstern påkjørsel av konstruksjon |
0,00 |
0,00 |
0,43 |
0,00 |
0,00 |
0,11 |
Antall hendelser pr. mill. vognkilometer |
10,17 |
11,08 |
15,90 |
7,37 |
9,31 |
De to kolonnene lengst til høyre viser hendelser per kjørte millioner vognkilometer i 2024 sammenlignet med snitt for hendelser 2020 – 2023.
Tabell 2: Antall hendelser per type 2020 – september 2024
(oppdatert 03.09.2024 13:05)
Type hendelse |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Avsporing |
0 |
2 |
4 |
0 |
0 |
Sammenstøt sporvogn |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
Sammenstøt vegkjøretøy |
9 |
11 |
10 |
12 |
9 |
Sammenstøt objekt |
2 |
3 |
12 |
2 |
3 |
Brann |
2 |
0 |
1 |
1 |
0 |
Personskade i sporvogn |
4 |
3 |
6 |
1 |
1 |
Personskade på og ved platform |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
Personskade ved av og påstigning |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
Personskade på og i spor |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personskade påkjørsel av personer |
4 |
4 |
3 |
2 |
5 |
Ekstern påkjørsel av konstruksjon |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
|||||
Kjørte vognkilometer [millioner vognkm] |
2,163 |
2,166 |
2,327 |
2,985 |
1,933 |
Statistikk fra før 2020 er ikke direkte sammenlignbar på grunn av endringer i rapportering. Registrerte dødsfall for årene 2010 – 2019 er ett dødsfall i 2013. Totalt er det fem dødsfall etter påkjørsler av Bybanen fra åpning i 2010 til i dag.
– Vær oppmerksomme!
Grønstøl presiserer at hendelsen på Danmarksplass 31. august er under etterforskning. Bybanen AS bistår politiet i sin etterforskning og støtter Tide i sin oppfølging av førerne. Han deler oppfordringen både fra politiet og Tide om at folk må være oppmerksomme når de beveger seg nær bybanesporet.
– Bybanen er et åpent system der det er lite gjerder og stengsler mellom bane og omgivelsene. Bybaneførerne er trent på å lese og forutse trafikkbildet, og gode førere er vårt viktigste virkemiddel for at sikkerheten ivaretas. Vi ber om at folk forstår og respekterer at bybanetraseen er en transportkorridor. Det er forbudt å oppholde seg i sporet, og å krysse bybanesporet krever årvåkenhet, sier Grønstøl.
Bybaneførerne melder om flere nestenulykker, og dette er bekymringsfullt.
– Nestenulykker kartlegges og analyseres for å kunne gjøre tiltak. Vi ser med uro på bruk av sparkehjul, ørepropper og mobilbruk som sammen og hver for seg gjør at folk ikke er oppmerksomme nok når de beveger seg i en trafikkert bykjerne. Et grep som vi allerede har gjort er å få innført saktesone for elsparkesykler ved sporet i Kaigaten. Vi har avtalt møter med Voi og Ryde for å se på muligheten for sikkerhetsbudskap til deres bruker. Det vi ser i Bergen er heller ikke unikt. Vi har et tett samarbeid med Sporveien Trikken i Oslo der vi deler erfaringer, sier Grønstøl.
Bybanen AS kommer til å ta initiativ til å samle aktører og myndigheter som har ansvar for omgivelsene rundt banen for å vurdere om det er muligheter og tiltak som kan bedre sikkerheten.
Kontaktinformasjon
Geir Østerfeldt
Fungerende administrerende direktør
Bybanen AS
Eirik Grønstøl
Leder for Sikkerhet og teknikk
Bybanen AS
e: eirik.gronstol@bybanen.no