Sikkerhetsstatistikk for Bybanen i 2024

Statistikken for 2024 viser et år med et lavt antall og en stabil trend for mange typer hendelser. Unntaket er påkjørsler med personskade og sammenstøt med kjøretøy.  Bybanen AS har satt i gang flere tiltak for å forhindre denne alvorligste typen ulykker.

 

Sikkerhet har vår absolutte førsteprioritet. Oversikten over hendelser som vi årlig rapporterer inn til Statens jernbanetilsyn viser få hendelser og der trenden er stabil innenfor mange av målepunktene. Unntaket i 2024 er påkjørsler med personskade og påkjørsler av kjøretøy. I 2024 så vi dessverre at flere av disse påkjørslene av personer endte med dødsfall, sier leder sikkerhet og teknikk Eirik Grønstøl i Bybanen AS.

Bybanen AS rapporterer inn antall hendelser per millioner togkilometer til Statens jernbanetilsyn

Tabell 1 Hendelser per millioner togkilometer med etter kategori 2020 – 2024
Kategori 2020 2021 2022 2023 2024
Avsporing 0,00 0,92 1,72 0,00 0,00
Sammenstøt sporvogn 0,00 0,00 0,00 0,34 0,00
Sammenstøt vegkjøretøy 4,16 5,08 4,30 4,02 5,03
Sammenstøt objekt 0,92 1,39 5,16 0,67 1,08
Brann 0,92 0,00 0,43 0,34 0,00
Personskade i sporvogn 1,85 1,39 2,58 0,34 0,72
Personskade på og ved platform 0,00 0,46 0,00 0,34 0,00
Personskade ved av og påstigning 0,46 0,00 0,43 0,34 0,00
Personskade på og i spor 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Personskade påkjørsel av personer 1,85 1,39 1,29 1,01 1,08
Ekstern påkjørsel av konstruksjon 0,00 0,00 0,43 0,00 0,36
Total  10,17 10,62 16,33 7,37 8,27

Tabell 1: Statistikk over hendelser med Bybanen 2020- 2024 per antall millioner vognkilometer. Statistikken viser lave tall og en stabil trend med unntak av sammenstøt med vegkjøretøy og påkjørsel av personer med personskade i 2024.  Villede handlinger er ikke med i statistikken. Statistikken blir årlig rapportert inn til Statens jernbanetilsyn.

Tabell 2: Type hendelse i tall

2020

2021

2022

2023

2024

Avsporing

0

2

4

0

0

Sammenstøt sporvogn

0

0

0

1

0

Sammenstøt vegkjøretøy

9

11

10

12

14

Sammenstøt objekt

2

3

12

2

3

Brann

2

0

1

1

0

Personskade i sporvogn

4

3

6

1

2

Personskade på og ved platform

0

1

0

1

0

Personskade ved av og påstigning

1

0

1

1

0

Personskade på og i spor

0

0

0

0

0

Personskade påkjørsel av personer

4

3

3

3

3

Ekstern påkjørsel av konstruksjon

0

0

1

0

1

 

Kjørte vognkilometer [millioner vognkm]

2,163

2,166

2,327

2,985

2,781

Tabell 2: Statistikk over hendelser med Bybanen 2020- 2024. Statistikken viser lave tall og en stabil trend med unntak av sammenstøt med vegkjøretøy  Påkjørsel av personer med personskade er spesielt i 2024 på grunn av to dødsfall som følge av påkjørsel. Villede handlinger er ikke med i statistikken.

 

Bybanen er et åpent system der Bybanen i hovedsak kjører på sikt og i hovedsak kjører i egen trase.  For Bybanen AS er det vesentlig at det settes i gang treffende tiltak basert på analyser for å forhindre ulykker.

Vi gjør løpende sikkerhetsvurderinger, og det viktige for oss er å kunne analysere hendelsene og gjøre tiltak som vi mener kan ha en virkning. Vi har nå både tiltak vi har utført og tiltak som vil komme, sier Grønstøl.

To av tiltakene som kommer er forlengelse av gjerde på Danmarksplass og endringer rundt planovergangen på Slettebakken ved Turnkassen.

Forlengelse av gjerde ved Danmarksplass holdeplass

Basert på adferdsanalyser har vi sett på omfanget av kryssing av spor utenfor oppmerket område for å holdeplassen på Danmarksplass. For å lede passasjerer til riktig sted for å krysse mellom fortau og holdeplass, ønsker vi å forlenge gjerdet ned til overgangen tettere på selve holdeplassen, sier Grønstøl.

Gjerde på Danmarksplass

Danmarksplass: Gjerde mot holdeplassen på Danmarksplass blir forlenget for å lede publikum mot ønsket sted for å krysse linjen mellom holdeplass og fortau.  Foto: Ronny Turøy / Bybanen AS

Planovergang på Slettebakken ved Turnkassen

Slettebakken: På Slettebakken ved Turnkassen er hovedproblemet hyppigheten av bilister som kjører mot kjøreretningen. Her kommer en pakke med tiltak for lys, skilt og merkinger i veien. Foto: Ronny Turøy/Bybanen AS.

Kryssing av spor på Slettebakken ved Turnkassen

–  På Slettebakken er hovedutfordringen bilister som kjører på rødt lys eller mot kjøreretningen. På Slettebakken kommer det en liten pakke med tiltak. Det blir justeringer av lys og skilt, og det kommer piler og sperrelinjer i veibanen, sier Grønstøl.

Grønstøl presiserer at begge disse tiltakene på Danmarksplass og Slettebakken krever at flere myndighetsnivåer jobber sammen om løsninger.

–  Det vil fremdeles være en prosess med søknader og godkjenninger før dette kan settes i gang, og vi tror at vi er utpå høsten før dette fysisk kommer til å bli endret, sier Grønstøl.

Verdien av å samle en større bredde av myndighetsorgan i fjor høst er stor. Hensikten med å sette sammen en gruppe med veimyndigheter, politi, kommune og fylkeskommune er at slike tiltak krever tillatelser fra en rekke eiere av grunnen og vurderinger opp mot andre hensyn som eksempelvis tilgjengelighet for fotgjengere, fremkommelighet for blålysetatene, snøbrøyting av fortau og andre forhold som må inngå i en totalvurdering for banesikkerhet.

–  Banesikkerhet er svært godt ivaretatt både i reguleringsfase og i utbyggingsfase. Å gjøre de erfaringsbaserte justeringene langs linjen som vi gjør nå er en helt naturlig utvikling, sier Grønstøl.

Flere tiltak allerede utført – andre testes ut

Det er tiltak som skal redusere risikoen for hendelser som allerede er synlige ute langs linjen.

Et kjent punkt med påkjørsler av kjøretøy i tillegg til Slettebakken er på linje 2 ved Minde allé. Selv om det er skiltet med ulovlig venstresving, så har veieier Vestland fylkeskommune i tillegg satt opp fleksible stolper som en ekstra visuell og fysisk barriere, sier Grønstøl.

Andre tiltak som er utført er å klippe ned og trimme vegetasjon nær banen

– Bybanen kjører i hovedsak på sikt. Det er en viktig sikkerhetsaspekt at både førere og de som går, sykler og kjører nær banen ser hverandre, sier Grønstøl.

Samtidig er det stor utveksling av kunnskap, løsninger og erfaringer i det internasjonale bybanenettverket.

–  Vi blant annet på både et sensorsystem som reduserer fart inn mot endestopp og på system som monitorerer årvåkenhet hos fører. Vi ser også på løsninger og erfaringer fra andre bybanesystem for en type påmontert «skjørt» som skal redusere risikoen for at personer kommer under vognen ved en påkjørsel, sier Grønstøl.

Mindemyren: Stolper som skal hindre ulovlig venstresving er allerede på plass i krysset Kanalveien/Minde allé. Foto: Ronny Turøy / Bybanen AS.

Eirik Grønstøl

Eirik Grønstøl

Leder sikkerhet og teknikk

Epost: eirik.gronstol@bybanen.no